چند نمونه برای آموزش پروژه محور | ۲۷ مثال از آموزش پروژه محور

مثال برای آموزش پروژه محور

بسیاری از آموزگاران و مجریان آموزشی مایلند با شماری نمونه برای آموزش پروژه محور آشنا شوند تا بتوانند این روش نوین آموزشی را در کلاس و مجموعه آموزشی خود به کار گیرند. آموزش پروژه محور، یکی از بهترین روش‌های آموزشی در عصر حاضر است. این سیستم آموزشی در راستای کمک به آماده‌سازی دانش‌آموزان برای حضور در دنیای واقعی طراحی شده است. به زبان ساده آموزش پروژه محور، نوعی آموزش است که به دانش‌آموزان فرصت می‌دهد با تلاش برای بررسی یک مشکل یا سؤال پیچیده، اطلاعات و تجربه کسب کنند.

با آموزش پروژه محور، دانش‌آموزان نه تنها محتواهای معنادار و مرتبط را یاد می‌گیرند، بلکه مهارت‌های لازم برای حضور در محل کار را نیز به دست می‌آورند که آن‌ها را برای موفقیت در زندگی آماده می‌کند. این مهارت‌ها عبارتند از خلاقیت، تفکر انتقادی، ارتباط و همکاری. در ادامه، چند نمونه برای آموزش پروژه محور را مشاهده خواهید کرد که در مراکز آموزشی گوناگونی در سرتاسر جهان مورد استفاده قرار گرفته است.

در این ۲۷ مثال تلاش شده است طیف گسترده‌ای از انواع پروژه در سطوح پایه و حوزه‌های موضوعی مختلف ارائه شوند تا نشان دهیم که چگونه آموزش پروژه محور می‌تواند پویا و متنوع باشد. امیدواریم پس از خواندن این مطلب، بتوانید حداقل یکی از این روش‌ها را در کلاس‌های خود اجرا کنید، یا آن را متناسب با نیازهای دانش‌آموزان خود تغییر دهید. تنها با یک بار اجرای این روش در کلاس درس خود، تاثیر بالای آن بر علاقه‌مندی دانش‌آموزان و یادگیری آن‌ها را خواهید دید.

۱. درخواست از دانش آموزان برای بررسی اخبار جعلی

آیا می‌دانید که اخبار جعلی چقدر بر جوامع در سراسر جهان تأثیر می‌گذارد؟ به بچه‌ها این وظیفه را بدهید که ویژگی‌های رسانه‌های اغراق آمیز و فریبنده و تأثیرات احتمالی آن بر جامعه را رصد کنند. مدارس می‌توانند دانش‌آموزان کشورهای مختلف را از طریق این روش آموزش پروژه محور به هم متصل کنند. در این روش در مورد حقایق، نظرات و اخبار جعلی به دانش‌آموزان فرصت داده می‌شود تا یک اعلامیه عمومی ایجاد کنند. دانش‌آموزان در این اعلامیه به دیگران در مورد راه‌های تمایز یک خبر موثق از یک خبر دروغ توصیه‌هایی می‌کنند یا از آن‌ها می‌خواهند دنیایی را توصیف کنند که در آن شهروندان هر اخباری را می‌شنوند باور می‌کنند. این روشی است که دانش‌آموزان از طریق آن ویژگی اخبار جعلی برای اغراق و انحراف از حقیقت را می‌آموزند.

۲. تشویق دانش‌آموزان به مطالعه و بررسی اشعار ادبی و سرایش یک شعر

نمونه فوق‌العاده بعدی آموزش پروژه محور، مربوط به دنیای شعر است. زیبایی درونی شعر و چگونگی حیاتی بودن آن در یادگیری فرهنگ‌های دیگر را به دانش آموزان نشان دهید. کودکان در سراسر جهان برای خواندن شعر و نوشتن شعر خود با یکدیگر همکاری می‌کنند. به این ترتیب، دانش آموزان از دیدگاه‌های مختلفی بازخورد دریافت می‌کنند. به دانش آموزان فرصت شعرخوانی در جامعه یا انتشار شعر خود را بدهید. این امر عشق به ادبیات را در کودکان ایجاد کرده و اعتماد به نفس آن‌ها را افزایش می‌دهد.

۳. درخواست از دانش‌آموزان برای تعریف فرهنگ خانوادگی خود جهت آشنایی دوستانشان با مهاجرت

سوالی که دانش‌آموزان بسیار به آن می‌پردازند، تأثیر مهاجرت بر جامعه خود یا سایر جوامع جهان است! به دانش‌آموزان وظیفه بدهید که تأثیر مهاجرت بر جوامع خود را بیابند و میزان مهاجرت در سراسر جهان را مقایسه کنند. از دانش‌آموزان بخواهید با یک مهاجر یا فردی که در جوامع مهاجران حضور دارد مصاحبه کنند، درباره مهاجران محبوبی که تأثیر مثبتی بر جامعه آن‌ها دارند تحقیق کنند یا از آن‌ها بخواهید پوستری ایجاد کنند که سؤال اصلی آن در مورد مهاجرت است. اجازه دهید دانش‌آموزان سؤالات زیر را از مهاجران بپرسند:

  • دلیل مهاجرت
  • فرآیند ویزا
  • تفاوت‌های فرهنگی

۴. تشویق دانش آموزان برای این که پرچم‌ بسازند

دانش‌آموزان از مطالعه پرچم چه می‌آموزند؟ دانش‌آموزان در سرتاسر جهان درباره پرچم‌ها می‌آموزند تا درک بهتری از کشورها، ارزش‌ها، فرهنگ‌ها و جنبش‌هایی که مشخص می‌کنند داشته باشند. به دانش‌آموزان این وظیفه را بدهید که ارزش‌های اساسی را درک کنند و از توانایی‌های خود برای ایجاد یک پرچم یا توضیح داستان پشت پرچمی که از قبل وجود دارد استفاده کنند یا یک مسابقه پرچم برای همسالان خود طراحی کنند. چه دانش آموزان پرچم خود را بسازند چه داستان پس زمینه یک پرچم موجود را مطالعه کنند، اعتماد به نفس زیادی در آن‌ها ایجاد می‌شود و به کشور خود نیز بیشتر علاقه‌مند می‌شوند.

۵. به چالش کشیدن دانش آموزان برای حل مسائل زیست محیطی

آیا ما تمام تلاش خود را می‌کنیم تا سیاره‌ای سالم را برای نسل آینده تضمین کنیم؟ از دانش آموزان یا کودکان خود بخواهید که در یک پروژه زیست محیطی شرکت کنند. دانش‌آموزان می‌توانند با افراد یا گروه‌هایی که برای محیط‌زیست پویش راه‌اندازی می‌کنند مصاحبه کنند، اعلامیه عمومی ارائه کنند تا به جامعه خود در مورد مشکلات زیست‌محیطی آموزش دهند، یا روش یک پروژه خدماتی را شرح بدهند که تأثیر مثبتی بر محیط‌زیست خواهد داشت. به عنوان مثال می‌توانند موضوع سفید شدن مرجان‌ها را بررسی کنند. دانش آموزان را به چالش بکشید تا خطرات این سفید شدن را بیابند و ببیند چگونه بر محیط زیست و موجودات دریایی تأثیر می‌گذارد. پس از درک مسئله، از بچه‌ها بخواهید به راه حل فکر کنند.

 

نمونه برای آموزش پروژه محور

 

۶. دانش آموزان خود را بدون ترک کردن کلاس به یک سفر به کشوری دیگر ببرید

همه دوست دارند کودکان یا دانش آموزان خود را به سفر به کشورهایی که در موردشان به آ‌ن‌ها آموزش می‌دهند ببرند. اکنون، به لطف واقعیت مجازی، دانش‌آموزان می‌توانند سفر به کشورهای رنگارنگ را تجربه کنند، چه مقصد قلعه آگار در هند باشد چه برج ایفل در فرانسه.

به عنوان مثال، دانش‌آموزان می‌توانند با قدم زدن در خیابان‌های آگرا و کاوش در فرهنگ آن‌ها، به چالش‌های کشورهای در حال توسعه نگاه کنند و فرهنگ و تاریخ غنی آن را ببینند. دانش‌آموزان همچنین می‌توانند برای به اشتراک گذاشتن لحظات خاطره‌انگیز سفر، کارت پستال‌هایی بسازند و مسیری را که برای یک گروه تور ساخته ‌شده که از کشور بازدید می‌کنند ترسیم کنند. واقعیت مجازی، یک افزودنی هیجان انگیز به آموزش پروژه محور است و به غیر از هند، دانش‌آموزان می‌توانند از هر کشور دیگری که انتخاب می‌کنند نیز بازدید کنند.

7.     به چالش کشیدن دانش‌آموزان برای طراحی مد

لباس، نشان دهنده کشور شما، مردمتان و فرهنگ‌هایی است که از بابت آن‌ها خوشحال هستید. با بچه‌ها درباره اهمیت هدف و عملکرد در تأثیرگذاری بر لباس و اینکه چگونه فعالیت‌ها و محیط‌های مختلف نیاز به لباس‌های متفاوت دارند، بحث کنید. از دانش‌آموزان بخواهید طرح‌های مد خود را که نشان‌دهنده سبک بی‌نظیر آن‌هاست به اشتراک بگذارند. به این ترتیب دانش‌آموزان در هر لباسی که می‌پوشند احساس راحتی بیشتری می‌کنند و از تخیل خود برای به روز کردن لباس پوشیدن استفاده می‌کنند.

8.     تشویق دانش‌آموزان برای در نظر داشتن حرفه‌های هنر

آیا هنر در کنش‌های سیاسی و اجتماعی تأثیری دارد؟ اجازه دهید دانش آموزان کشف کنند که چگونه هنرمندان در سراسر جهان از آثار خود برای الهام بخشیدن به تغییر استفاده می‌کنند. از آن‌ها بخواهید هنرمندان مختلفی مانند فریدا کالو، داوینچی، مارسل دوشان و غیره را مطالعه کنند و ببینند که چگونه بر جهان تأثیر گذاشته‌اند. آن‌ها را به چالش بکشید تا نمایشگاهی از آثاری که از قبل وجود داشته‌اند بسازند یا هنرمندان محلی اطراف خود را بشناسند یا اثر هنری خود را خلق کنند. با دادن چنین فرصتی خواهید دید که چگونه یک دانش‌آموز به خودی خود هنرمند است.

9.      تشویق دانش آموزان به معرفی شهر محل تولد خود به جهان

مثال جالب دیگر آموزش پروژه محور مربوط به یک موضوع محبوب، یعنی «کاوش در جهان» است. در این روش، دانش‌آموزان می‌توانند غذا، هنر، تاریخ، زندگی روزمره و فرهنگ جامعه خود را با همسالان خود در سراسر جهان به اشتراک بگذارند. دانش‌آموزان می‌توانند از جوامع مختلفی که در مورد آن‌ها آموخته‌اند کارت پستال بسازند، مسابقه‌ای طراحی کنند تا به دیگران کمک کنند دانش کسب کنند، یا برای سفری مجازی به سراسر جهان برنامه‌ریزی کنند که شامل ده کشوری است که در طول این پروژه مطالعه کرده‌اند. اجازه دهید دانش‌آموزان یک تور مجازی از شهر خود داشته باشند و احساس و فرهنگ شهر و چگونگی نقش آن در رفاه کشور را توضیح دهند.

10.   الهام بخشیدن به دانش‌آموزان برای ساخت تعطیلات مخصوص خودشان

آیا مطالعه تعطیلات در جوامع مختلف چیزی به ما می‌آموزد؟ به دانش‌آموزان در مورد تعطیلات مذهبی و تعطیلات ملی آموزش دهید و به آن‌ها کمک کنید تا از دانش خود برای پیشنهاد کارت تعطیلات، ایجاد یک تعطیلات یا نوشتن داستان تعطیلات استفاده کنند. به آن‌ها اجازه دهید کارهای خود را بین همسالان خود مبادله کنند و از انتقاد سازنده و مخاطب قابل اعتماد لذت ببرند. دانش‌آموزان را به چالش بکشید تا تصمیمات فردی بگیرند و محصولی درست کنند که متعلق به آن‌ها باشد. اجازه به کار روی یک پروژه معنادار با مخاطب واقعی به دانش‌آموزان دانش عمیقی از محتوا می‌دهد. همچنین تفکر انتقادی و مهارت‌های ارتباطی و همچنین خلاقیت را توسعه می‌دهد.

 

الگو برای آموزش پروژه محور

 

11.   اختصاص ۲۰ درصد از وقت کلاس به پروژه مستقل دانش‌آموزان

در این مثال از آموزش پروژه محور، دانش‌آموزان موضوعی را انتخاب می‌کنند که به آن علاقه دارند یا درباره آن کنجکاو هستند. این کار علاقه و تمرکز آن‌ها را در طول پروژه حفظ می‌کند. یک معلم در طول روز مدرسه زمان و فضای اختصاصی را برای دانش‌آموزان فراهم می‌کند تا روی یک پروژه مستقل و خودگردان به انتخاب خود کار کنند. پروپوزال پروژه، منحصر به فرد برای این پروژه است. دانش آموزان باید محصولی تولید کنند، خدماتی را انجام دهند یا در مورد یک موضوع آگاهی ایجاد کنند. این پروژه پس از اینکه هر دانش آموز یک سخنرانی پنج دقیقه‌ای در مورد موضوع خود به سبک Talk TED به مدرسه ارائه می‌دهد به اوج می‌رسد.

12.  بحران انرژی

در این روش دانش‌آموزان ناگهان متوجه می‌شوند که مدرسه آن‌ها بیش از حد برق مصرف می‌کند. آن‌ها باید با هم به صورت تیمی برای حل مشکل بحران انرژی در مدرسه خود کار کنند. معلم‌ها برای دانش‌آموزان یک سؤال ایجاد می‌کنند که آن‌ها را در طول پروژه پیش خواهد برد. هر تیم تحقیق می‌کند و در مورد سوخت‌های فسیلی، انرژی‌های تجدیدپذیر و منابع انرژی جایگزین می‌آموزد. پس از ارائه داده‌ها از طرف مدرسه، هر گروه از دانش‌آموزان راه حل خود را برای مشکل ارائه می‌کنند و ایده‌های خود را به اعضای جامعه محلی ارائه می‌دهند.

13. چالش معاملات املاک

در این چالش، دانش‌آموزان پیمانکارانی هستند که وظیفه دارند برای یک مشتری خیالی نقشه‌ای طراحی کنند. مشتری تقاضاهایی برای تعداد کل اتاق‌ها و متراژ دارد. برای پیچیده‌تر کردن کارها، دانش‌آموزان همچنین محدودیت‌هایی از نظر هزینه پلان طبقه و فاصله تا محل کار از محل ساختمان خواهند داشت. به دانش آموزان سناریوهای مختلف مشتری ارائه می‌شود تا یک پلان طبقه سفارشی برای رفع نیازهای منحصر به فرد مشتری خود طراحی کنند. دانش آموزان در مورد هزینه هر متر مربع در مکان‌های مختلف تحقیق می‌کنند و دانش و درک خود را از محیط و مساحت به کار می‌برند. در نهایت، دانش آموزان از ابزارهای آنلاین استفاده می‌کنند تا خانه‌ای برای مشتری خود طراحی کنند.

14.  تشویق دانش‌آموزان به ورزش، اندازه‌گیری و تحلیل ضربان قلب

چاقی دوران کودکی یک مشکل جدی در بسیاری از کشورهای جهان است که دانش‌آموزان را در معرض خطر سلامتی پایین قرار می‌دهد. امید است که با توانمندسازی دانش‌آموزان برای پیگیری تناسب اندام خود، آن‌ها یاد بگیرند که انتخاب‌های سالم در زندگی داشته باشند و عادات فعالیت بدنی پایدار را شکل دهند.

در این آموزش پروژه محور، دانش‌آموزان به این سوال اساسی پاسخ می‌دهند: «چگونه می‌توانیم از فناوری برای ثبت، ردیابی، نمودار و تجزیه و تحلیل داده‌های تناسب اندام خود در طول زمان استفاده کنیم؟». در کلاس ورزش، دانش‌آموزان ضربان قلب خود را برای جمع آوری داده‌ها برای حداقل یک ماه اندازه‌گیری می‌کنند (در صورت امکان با دستگاه‌های سنجش ضربان قلب). سپس از Google Sheets برای تجزیه و تحلیل داده‌های خود استفاده می‌کنند. دانش آموزان یاد می‌گیرند که چگونه از توابع استفاده کنند، نمودار ایجاد کنند و قوانین قالب‌بندی شرطی را برای تجزیه و تحلیل مناطق ضربان قلب مورد نظر خود اعمال کنند. در نهایت، دانش آموزان یافته‌های خود را در مورد داده‌های ضربان قلب خود ارائه می‌دهند.

15.  رقابت آشپزی

در این مثال از آموزش پروژه محور، سؤال اصلی این است: «چگونه می‌توانیم یک وعده ناهار سالم را برنامه‌ریزی کنیم، آماده کنیم، بپزیم و سرو کنیم؟». معلم، یک مسابقه سرآشپز دانش آموزی را با الگوبرداری از برنامه تلویزیونی محبوب Iron Chef برنامه‌ریزی و سازماندهی می‌کند. هر تیم به یک سرآشپز، آشپز و یک سخنگو نیاز دارد. صاحبان رستوران‌های محلی را وادار کنید تا بر اساس سلیقه، ارائه و خلاقیت قضاوت کنند، درست مانند مسابقه حرفه‌ای. سپس در منوی ناهار مدرسه، خوراکی‌های برنده را به نمایش بگذارید. اگر مشاور در مدرسه شما حضور نداشته باشد، به دلیل اندازه‌گیری و محاسبه‌ای که برای ایجاد وعده‌های غذایی انجام می‌شود، می‌توان این پروژه را در کلاس ریاضی نیز انجام داد.

16.  مستندسازی عدالت اجتماعی

برای این آموزش پروژه محور، دانش آموزان یک موضوع بی‌عدالتی اجتماعی را انتخاب می‌کنند که در آن اصول عدالت اجتماعی (دسترسی برابر، نابرابری، تنوع، مشارکت، حقوق بشر) رعایت نمی‌شود. دانش‌آموزان می‌توانند به ‌صورت فردی یا در گروه‌های کوچک برای موضوعی که می‌خواهند تحقیق کنند، پیشنهاد کوتاهی بنویسند که نشان می‌دهد چرا این یک موضوع عدالت اجتماعی است. سپس، آن‌ها یک سوال اصلی می‌سازند، تحقیقات فعال انجام می‌دهند و یک پروژه ویدیویی به سبک مستند ایجاد می‌کنند. اینگونه یادگیری و درک خود را به مخاطبان محلی یا گسترده‌تر نشان می‌دهند و بیان می‌کنند که چگونه می‌توانیم برای عدالت اجتماعی اقدام کنیم.

17. تشویق دانش‌آموزان به ایده‌پردازی برای سرمایه‌گذاران

دانش‌آموزان با الگوبرداری از برنامه تلویزیونی موفق Shark Tank، کالا یا خدماتی تخیلی می‌سازند و ایده‌شان را به «کوسه‌ها یا همان سرمایه‌گذاران» که صاحبان مشاغل هستند، ارائه می‌کنند. دانش‌آموزان تحقیقات در مورد بازار کار را انجام می‌دهند، هزینه‌های مختلف مرتبط با کسب‌وکار خود را تجزیه و تحلیل می‌کنند، یک نمونه اولیه ارائه می‌کنند و یک استراتژی بازاریابی ایجاد می‌کنند که بازده سرمایه‌گذاری بالایی داشته باشد. سرمایه‌گذاران از دانش‌آموزان سؤال می‌پرسند، بازخورد ارائه می‌کنند و انتقاد سازنده می‌کنند، در حالی که دانش‌آموزان از داده‌ها استفاده می‌کنند تا امیدوارانه با یک سرمایه‌گذار معامله کنند. در این پروژه دانش آموزان با کسب و کار، کارآفرینی و سواد مالی آشنا می‌شوند.

18. اتصال فهرست اینفوگرافیک

اتصال و خط کشیدن میان گزینه‌های مختلف دو فهرست مقابل یکدیگر، یک پروژه عالی است که به معلمان اجازه می‌دهد تا تمام جنبه‌های آموزش دانش‌آموزان در مهارت‌های مختلف را اجرا کنند. این کار نیاز به مهارت‌های حل مسئله زیادی دارد و همچنین بر مهارت‌های یادگیری رقابتی استوار است. در این پروژه استفاده از الگوی طرح درس برای ایجاد معیارهایتان به سازماندهی کارتان کمک می‌کند. اینفوگرافیک‌های فهرستی راهی عالی برای به خاطر سپردن مسائل به روشی خلاقانه است.

19.  نگارش نامه به یک نماینده مجلس با استفاده از الگو

یک مثال خوب آموزش پروژه محور، نمونه‌ای است که می‌تواند بسیاری از جنبه‌های مختلف یادگیری را در بر گیرد. این مثال نه تنها مهارت‌های نوشتاری را توسعه می‌دهد، بلکه دانش‌آموزان را فراتر از آن می‌برد. با نامه نوشتن به یک نماینده مجلس، دانش‌آموزان فراتر از نوشتن نامه در مورد تحقیقات خود حرکت می‌کنند و آن‌ها را به سمت اقدام از طریق بیان نظرات خود در مورد موضوعی که برایشان مهم است سوق می‌دهند. این کار دانش‌آموزان را تشویق می‌کند تا با استفاده از صدای مدنی خود با مقامات منتخب، عامل تغییر باشند. دانش‌آموزان شما وقتی نامه‌های خود را می‌نویسند احساس حرفه‌ای بودن می‌کنند. چنین پروژه‌ای می‌تواند به اندازه کافی قدرتمند باشد که نامه‌های آن‌ها مورد توجه قرار گیرد و خوانده شود، با پاسخ احتمالی!

 

مثال و نمونه برای آموزش پروژه محور

 

20.  تهیه یک طرح کسب و کار

این مثال آموزش پروژه محور به دانش آموزان اجازه می‌دهد تا به صورت گروهی برای توسعه یک طرح تجاری کار کنند. شروع با توسعه یک مفهوم خواهد بود، سپس انجام تحقیقات بازار و تجزیه و تحلیل رقبا و پایان دادن به یک برنامه مالی ادامه پیدا می‌کند. این پروژه طرح‌ها و نمونه‌هایی را آماده می‌کند تا دانش‌آموزان آنقدر خسته نشوند و بتوانند ایده‌های خود را با خیال راحت و با اطمینان بیان کنند.

21.  نگارش یک پست وبلاگ برای به اشتراک گذاشتن یادگیری خود

پست‌های وبلاگ ایده‌های خلاقانه‌ای برای دانش‌آموزان هستند تا به شیوه‌ای گویا خودآموزی کنند. دانش‌آموزان به جای نوشتن یک مقاله سنتی، یک پست وبلاگ بنویسند که همان اطلاعات را نمایش می‌دهد اما با یک جهش. پست‌های وبلاگ نیز نمونه خوبی برای گنجاندن نمونه کارها برای کمک به بهبود برند شخصی آن‌ها هستند. لازم نیست نگران باشید که باید تمام تحقیقات را در مورد نحوه نوشتن یک پست وبلاگ و مواردی که باید اجتناب کنید، انجام دهید. به اشتراک گذاری یک اینفوگرافیک با دانش آموزان خود که مراحل ایجاد یک پست وبلاگ را تشریح می‌کند، به آن‌ها کمک می‌کند تا معیارهای موفقیت پروژه‌های خود را درک کنند. وقتی اطلاعات را با اینفوگرافیک تجسم می‌کنید، از قلم افتادن اطلاعات مهم سخت‌تر می‌شود. همه چیز در مقابل شماست و به راحتی قابل خواندن است.

22. مقایسه یک فیلم و یک کتاب با ارائه

مقایسه یک کتاب با اقتباس سینمایی آن یک پروژه سرگرم کننده است که مهارت‌های یادگیری زیادی را در خود جای داده است: خواندن، نوشتن، تجزیه و تحلیل، همراه با کمی سرگرمی. ایده‌ها در کارهای مختلفی که می‌توان انجام داد بی‌پایان است، اما چیزی که کار را آسان می‌کند نمایش تمام اطلاعات با ایجاد یک ارائه است. مثال‌های زیر شامل عناصر مهمی برای ایجاد یک طرح ارائه عالی است. برخی از این موارد عبارتند از:

  • استفاده از فونت بزرگ و رنگ روشن برای تاکید
  • شامل متون کم‌تر و فقط شامل اطلاعات مهم
  • تاکید بر نکات کلیدی با متن و تصاویر

23.ایجاد یک پویش جمع‌آوری کمک‌های مالی برای موضوعی که دانش‌آموزان به آن اهمیت می‌دهند

یکی دیگر از نمونه‌های عالی آموزش پروژه محور، ایجاد یک کمپین جمع‌آوری کمک مالی است. دانش‌آموزان دوباره این فرصت را دارند که عامل تغییر برای موضوعی باشند که واقعاً به آن اهمیت می‌دهند. هنگامی که دانش‌آموزان برنامه‌ریزی خود را کامل کردند، می‌توانند از طرح پوستر برای ایجاد رویدادی استفاده کنند که تمام جزئیات کمپین آن‌ها را مشخص می‌کند. عناصر مهم پوستر عبارتند از:

  • در نظر گرفتن مخاطب هدف
  • یک فراخوان روشن برای اقدام
  • استفاده از آیکون‌ها و تصاویر برای بهبود طراحی پوستر

24. ایجاد یک شجره‌نامه با نمودار درختی

یک سوال خوب در دنیای واقعی این است: چگونه اصل و نسب خانوادگی شما را به فردی منحصر به فرد تبدیل می‌کند؟ دانش آموزان برای پاسخ به این سوال باید در تاریخچه خانوادگی خود غوطه‌ور شوند. یکی از نتایج ممکن است این باشد که آنها یک شجره خانوادگی می‌سازند تا ببینند بخشی از اصل و نسب آن‌ها چه بوده است. استفاده از الگوی شجره‌نامه به درک آنها از مفهوم خانواده کمک می‌کند و موجب می‌شود پیوندهای خانوادگی را بهتر درک کنند. دانش آموزان پس از طراحی شجره‌نامه خود به راحتی می‌توانند آن را با اعضای خانواده خود به صورت آنلاین به اشتراک بگذارند!

25. برنامه‌ریزی یک رویداد اجتماعی

برنامه‌ریزی یک رویداد اجتماعی کار زیادی می‌طلبد. دانش آموزان فرصتی برای اقدام و ایجاد تغییر در جوامع خود دارند. پس از انجام تحقیقات از نظر غذا، موضوع و تزئینات، دانش آموزان می‌توانند پیشنهادی مطرح کنند که نشان دهد رویداد ممکن است چه ظاهر و هزینه‌ای داشته باشد. نتیجه نهایی برنامه‌ریزی، ایجاد پوستر رویداد واقعی خواهد بود. دانش آموزان می‌توانند برنامه‌ریزی خود را به واقعیت تبدیل کنند و تغییر دهندگان جامعه خود باشند. چند نکته برای طراحی پوستر به شرح زیر است:

  • فضای سفید زیادی روی پوستر خود بگذارید
  • طراحی پوستر خود را ساده و حرفه‌ای نگه دارید
  • پوستر خود را برای رسانه‌های اجتماعی بهینه کنید تا مخاطبان بیشتری را جذب کنید

 

آموزش پروژه محور در عمل

 

26. کمک به کسب و کارها با بروشور برای کاهش اثرات زیست محیطی

بهترین پروژه‌ها آن‌هایی هستند که چندین موضوع را در یک موضوع شامل می‌شوند. دانش‌آموزان می‌توانند آگهی‌های دیجیتالی ایجاد کنند تا کسب‌وکارها را در مورد راه‌هایی برای کاهش تأثیرات زیست‌محیطی خود با «سبز شدن» آگاه کنند. آن‌ها می‌توانند آن را با شرکت‌هایی که با قواعد حفظ محیط‌زیست آشنا نیستند به اشتراک بگذارند. این یک راه عالی جلب توجه این موسسات  و جلب علاقه دانش‌آموزان به فعالیت‌های عملی اجتماعی است.

27.استفاده از یک تقویم ردیابی برای نظارت بر رشد گیاه خود

دانش‌آموزان می‌توانند با مشاهده الگوهای رشد گیاه همه چیز را بیاموزند. آن‌ها می‌توانند در مورد قسمت‌هایی از گیاه، آنچه گیاهان برای رشد نیاز دارند و عملکردهای گیاه بیاموزند. دانش آموزان همچنین می‌توانند با وارد کردن مشاهده‌های خود در هر روز هفته، پیشرفت رشد گیاه خود را دنبال کنند.

برای یافتن مثال‌ها و نمونه برای آموزش پروژه محور بیشتر چه کنیم؟

روش آموزش پروژه محور امروز در کشورهای توسعه‌یافته به گستردگی در حال استفاده است و می‌توان از تجربیات کشورهای گوناگون الهام گرفت و نمونه‌هایی ویژه فرهنگ و بافت اجتماعی ایران طراحی کرد.

 

5/5 - (1 امتیاز)

جدیدترین نوشته ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *